اخبار و مقالات

رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی: کشاورزان رغبتی برای برداشت محصول‌شان ندارند
تاریخ انتشار : 1395/6/17 ساعت 09:14:04
رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی:
کشاورزان رغبتی برای برداشت محصول‌شان ندارند
۱۳:۵۲ (سه شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۵)
اخبار مرتبط
» 430 هزارتن بذر گندم برای سال زراعی جدید در اختیار کشاورزان قرار می گیرد
» شناسایی ۲۰۰ مشکل در بخش خاک و آب کشاورزی در کشور
» هشدار جهاد کشاورزی به زیتون کاران طارمی
» زمین های کشاورزی خرمشهر در معرض نابودی
» تنها راه تامین غذایی کشور در آینده کشاورزی دانش بنیان است

رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی گفت: با قدمت بیش از ۵۰۰۰ ساله کشاورزی و دامداری در این کشور و منابع سرشار از آب و خاک و با وجود مشکلاتی از قبیل خشکسالی، سرمازدگی، آفات و امراض و آشفتگی بازار، کشاورز با بهترین عملکرد، تولید خود را به بازار می‌برد اما باز رغبتی برای برداشت ندارد.

 ملک‌زاده  در سی و یکمین مراسم تجلیل از برگزیدگان بخش کشاورزی لرستان که در سالن اجلاس سازمان جهاد کشاورزی برگزار شد، اظهار کرد: در کشور چهار میلیون و ۲۰۰ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی داریم که با اشتغال ۳۰ هزار نفر بیش از ۹۸ درصد غذای کشور را تامین می‌کنند.
وی افزود: به همت بخش کشاورزی و تولیدکنندگان و مدیریت مسئولان رشد اقتصادی به ۵.۴ درصد رسید.
این مقام مسئول ادامه داد: با این اوصاف باید پرسید سهم تولیدکنندگان کجاست؟ چرا با قدمت بیش از ۵۰۰۰ ساله کشاورزی و دامداری در این کشور و منابع سرشار از آب و خاک و با وجود مشکلاتی از قبیل خشکسالی، سرمازدگی، آفات و امراض و آشفتگی بازار، کشاورز با بهترین عملکرد تولید خود را به بازار می‌برد اما باز رغبتی برای برداشت ندارد؟
وی گفت: کشاورزان در جامعه از کمترین حقوق خود محروم هستند و بدون هیچ چشم‌داشتی با از خودگذشتگی قدم در میدان گذاشتند تا مشکلات بخش کشاورزی را حل کنند و با انعکاس آنها به مسئولان به دنبال رفع آن باشند.
ملک‌زاده بیان کرد: کشاورز به عنوان بازوی توانمند تولید در راستای حل مشکلات این بخش قدم برداشته است.
رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی اظهار کرد: با توجه به ابلاغیه وزیر جهاد کشاورزی در خصوص حمایت و همکاری با نظام صنفی کشاورزی از سوی مسئولان چه در بخش کشاورزی و چه در سایر بخش‌های مرتبط با کشاورزی برای تقویت این نظام، این مهم در چند سال به طور مشخص ابلاغ شده اما برخی از مسئولان فکر می‌کنند نظام صنفی در تقابل با دولت است لذا همکاری نمی‌کنند.
وی افزود: امروز اولین قدم نظام صنفی هویت‌بخشی، سازماندهی و ساماندهی به مشاغل کشاورزی است.
ملک‌زاده هدف اصلی نظام صنفی کشاورزی را پیگیری مسائل، مشکلات و دفاع از حقوق بهره‌وران کشاورزان برشمرد و با بیان اینکه برداشت محصول به اسم خرید تضمینی توسط دولت انجام می‌شود اما مدت‌ها طول می‌کشد تا پول به کشاورز داده شود، بیان کرد: این امر نیز باعث تبعاتی می‌شود به این معنا که فصل کشت شروع می‌شود و کشاورز نقدینگی ندارد و فشار بانک‌ها نیز مزید بر علت بوده و کشاورز به خرید نهاده‌های بی کیفیت روی می‌آورد.
وی با اشاره به اینکه کشاورز بیش از میانگین از باغ و مزرعه تولید می‌کند اما برایش درآمدزا نیست، افزود: کشاورزان در جامعه از کمترین حقوق خود بی بهره‌اند.
این مسئول اضافه کرد: در بخش بیمه تامین اجتماعی سایر مشاغل قبل از تعیین شغل وضعیت بیمه‌اش مشخص است اما کشاورز تا سن ۸۰ سالگی در مزرعه فعالیت می‌کند اما هنوز نمی‌داند بیمه چیست؟
رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی اظهار کرد: علیرغم آن همه ارزش و اهمیت بخش کشاورزی در تمامی بخش‌ها آخرین نگاهمان به تولیدکننده است و محصولات کشاورزی جز یک دلخوشی غیر واقعی چیزی برای تولیدکننده ما نیست.
وی با اشاره به اینکه چرا کشاورزان نباید صنف داشته باشند؟ افزود: چهار سال است که صنف کشاورزی کشور تشکیل شده است.
ملک‌زاده خشکسالی و تحریم را از مشکلات کشاورزان اعلام کرد و گفت: ۱۶۰ سال از تشکیل انجمن صنفی کشورهای پیشرفته گذشته و کشاورزان به عنوان افراد مرفه در امنیت کامل زندگی می‌کنند.
این مقام مسئول بیان کرد: مجموعه دولت و وزارت جهاد کشاورزی به این نتیجه رسیدند که در بخش کشاورزی خلأ وجود دارد و باید روابط کشاورز و دولت را قوی کنند و در تدوین اساسنامه، استقرار و تشکیل نظام‌های صنفی دولت به ما لطف کرده و نظام صنفی کشاورزی را تشکیل دادیم.
ملک‌زاده یادآور شد: امروز هیات مدیره نظام صنفی در سطح شهرستان‌ها، فعالان کشاورزی هستند و افرادی غیر کشاورز و دامدار در آن عضو نیستند.
وی اضافه کرد: انتظار داریم همه کشاورزان و بهره‌برداران کشاورزی خود را به عضویت این نظام درآورند تا با تشکیل یک صنف قوی به صورت قانونمند مطالبات خود را دریافت کنیم./ایسنا